Thomas Edison’un piyano müziğini takdir etmenin benzersiz yolunu duymakta zorlandı. Biri çalarken, büyük mucit enstrümanın yanına, tuşların hemen üstüne eğildi ve piyanoyu ısırdı.
Dişlerini fonograf ve piyano ahşabına bastırmak Edison’un kafatasındaki titreşimleri deneyimlemesine yardımcı oldu. Ya da kendi sözleriyle “dişlerimin arasından duymasını” sağladı.
Robert Friedman kısa süre önce, klavyedeki siyahı aydınlatan bir dizi sığ girintiden oluşan bir Steinway kuyruklu piyanosunun Edison’a ait olduğuna dair işaretler gösterdi. Steinways alıp satan Friedman, piyanoyu geçen yıl aldığını ve fonograf mucidinin bıraktığı pürüzlü imzalara şaşırdığını söylüyor. Şimdi yeni tarihi eser için doğru yuvayı arıyor.
Friedman, “Birçok insanın görebileceği bir yere ait olduğunu düşünüyorum” dedi.
Edison, Model “B” Ebony’yi 1890’da Steinway & Sons’dan 725 dolara satın aldı. Satış faturaları, New Jersey’deki laboratuvarına gönderildiğini belirten el yazısıyla yazılmış bir “ofis mobilyası” notunu içeriyor. Edison şirkete piyanonun “bilmediğim bir nedenden dolayı şimdiye kadar denenmiş olanlardan daha iyi performans gösterdiğini” yazdı. Lütfen en düşük fiyatlı faturayı gönderin.
Edison 1877’de fonografı icat etti. 13 yıl sonra piyanoyu satın aldığında ses kaydı ile deneyler yapıyordu. Edison, enstrümanın onlarca yıldır sahibiydi, bu nedenle erken kayıtlarda kullanılmış olması muhtemeldir.
Yani bu izleri Edison’un dişleri mi yaptı?
Edison’un bunu kanıtlamak için bu piyanoyu çiğnediği bilinen eski siyah beyaz bir fotoğraf yok. Ancak işitme engelli olduğu için, müzikle deney yapmasına yardımcı olmak için fonograf ve piyanoyu ısırdığı biliniyor. Kızı, Edison’un piyanoyu çalarken piyanonun başına uzandığını gördüğünde ağlayan bir konuğunu hatırladı.
Edison, Edmund Morris’in 2019 biyografisinden alıntı yaparak “Dişlerimden ve kafatasımdan duyuyorum” dedi. “Dişlerimi tahtaya ısırırım ve sonra iyi ve güçlü olurum.”
Friedman için formül basit: bunlar diş izleri ve piyanoyu başka kim ısırmış olabilir?
Friedman, “Muhtemelen son 50 yılda birkaç bin Steinway’e sahibim” dedi. “Bunu hiçbir yerde görmedim.”
Friedman, piyanoyu Ocak 2021’in başlarında Long Island emlak satışının bir parçası olarak görmeden yaklaşık 45.000 dolara satın aldı. Friedman ilk başta işaretleri fark etmedi.
Müzisyen ve tarihi kayıtların sevgilisi olan arkadaşı Charles Frommer, piyanoyu akort etmek için Friedman’ın Hudson Valley, New York’taki evine geldi, girintileri not etti ve onları “Addison’ın ısırık izleri” olarak nitelendirdi.
Kendisine bir Steinway avcısı diyen Friedman, insanlardan yüksek kaliteli piyanolar satın alır ve daha sonra bunları genellikle satıcılara veya tamircilere satar. Ama bu daha karmaşık.
Bu piyanonun tarihsel ilişkisi göz önüne alındığında, bireylerin eline düşmek istemiyor. Satın alma, nakliye ve tadilat maliyetine sunduğu bir piyanoyu satın almak için henüz uygun bir tarihi mekan bulamadı.
New Jersey, West Orange’daki Thomas Edison Ulusal Tarihi Parkı, sınırlı alan, maliyet ve Edison’un sahibi olduğu için bazı orijinal iç parçaların değiştirilmesi gibi çeşitli nedenlerle 2020’de önceki sahibinden piyano satın alma fırsatını kaçırdı. Müze küratörü Jerry Fabrice bir e-postada söyledi.
Friedman bir tasarımcı ve hala bir ev arıyor. Bir belgesel veya sanal bir enstrüman örnek kitaplığının piyano kaydı da mümkündür. Bu arada, piyano, yakın zamana kadar enstrümanı barındıran Woodstock’taki arkadaşlarının evinde Ulster County Yahudi Federasyonu için bir bağış toplantısında ortaya çıktı.
Ve evet, Edison’un dinleme tekniği piyanoda test edildi. Enstrümanı daha fazla ayırt etmek istemeyen Frommer, piyanonun üzerine yerleştirilen ahşap şimlerle denediklerini söyledi.
Frommer, “Etkiyi çoğaltabildik” dedi. “Ve evet, bunu kafatasında duyuyorsun.”
Diğer gönderilerimize göz at
[wpcin-random-posts]
İlk Yorumu Siz Yapın