Buna göre, yanıltıcı bilgilerin kamuoyuna açıklanması suçu bir yıldan üç yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. İnternet üzerinden yayın yapan kuruluşlar basın kanunu kapsamına alınarak yeni haklar kazanmıştır.
Ülkeler dezenformasyonla nasıl mücadele ediyor?
Parlamento, Dezenformasyonla Mücadele Yönetmeliğini kabul etti ve yasalaştı. Maddenin Türk Ceza Kanunu’na girmesiyle birlikte sosyal medyada yalan haber yapmak suç sayılacak. Yalan haberlerle asayiş ve huzuru bozanlar bir yıldan üç yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. Bu suçun bir örgüt faaliyeti kapsamında işlenmesi halinde, ceza yarı oranında artırılır. Kamu düzenine ve milli güvenliğe tehdit oluşturan algılarla daha etkin bir hukuk mücadelesi verilecektir.
İnternet haber sitelerinde düzenleme
Düzenleme ile internet üzerinden yayın yapanlar basın kanunu kapsamına alındı. Bu sayede haber siteleri artık resmi duyuruları alabilmektedir. Ayrıca çalışanlara basın kartları da verilebilir. Çevrimiçi haber sitelerinin de içeriğin ilk gösterildiği tarihi, her erişimde değişmeyecek şekilde belirtmesi zorunluydu.
çocuk koruma kalkanı
Çocuklar ve gençler de maruz kalmamaları gereken içeriklerden korunacak. Erişim sağlayıcılara bu konuda ek sorumluluklar verilmiştir. Çocuğa yönelik cinsel istismar, anayasal düzene karşı işlenen suçlar ve devlet sırlarına karşı işlenen suçlar hakkında bilgi paylaşmayan sosyal ağ sağlayıcılar, erişim yasaklarının yanı sıra reklam yasaklarına da tabi tutulacak.
Yanlış Beyana Karşı Kanunun Amacı ve Kapsamı
Genel sorumluluk
İnternet haber sitelerinin süreli yayın kapsamına alınması, Erişim Sağlayıcılar Derneği’nin görev ve yetkilerinin genişletilmesi, sosyal ağ sağlayıcıların yükümlülük ve sorumluluklarına ilişkin ek düzenlemelerin yapılması ve bunlarla ilgili gerekli düzenlemelerin yapılması amaçlanmaktadır. anında mesajlaşma uygulamaları gibi aşağıdaki şebeke servislerine İçeriğin ve yer sağlayıcının bulunduğu yerde erişimin engellenmesine ilişkin yetki farklılığını ortadan kaldıran ve internetteki haber sitelerinde ilan ve resmi ilanların belirli kurallar çerçevesinde yayınlanmasını sağlayan internet, “kamu malı”dır. “. Kanunun amacı, burada hizmet veren platformlara, yayıncılara ve hizmet sağlayıcılara yükümlülükler getirmektir.
Hakaretle Mücadele Yasasının Önemli Noktaları
Kanun ne getiriyor?
1. İnternetteki medya yasal temellere dayanmaktadır.
2. İnternet medyası üyelerine de basın kartı verilir.
3. Çocukların korunması.
4. Kişilik hakları dokunulmazdır.
5. Sosyal medya şirketlerinin temsilcilerini atama sorununu çözün.
6. Reklam ihlalinin cezası yasalara uymayan platformlara gelir.
7. Haber içeriğinde süreklilik sağlanır.
8. Sadece yalan haber yapmak suçtur.
internet medyası
Basın yasası ayrıca çevrimiçi yayıncıları, gazete ve televizyon kanallarını da kapsayacak. Yeni yasa ile parmak izi olmadan internet gazeteciliği yapmak mümkün olmayacak. Gazete için geçerli olan kurallar internet sitesi için de geçerlidir. Dolayısıyla haber siteleri de içeriklerinden hukuken sorumlu tutulacaktır. Bu yasal dayanak aynı zamanda çevrimiçi medyanın reklam alarak gelir elde etmesi anlamına da gelmektedir. Ayrıca basın kanununda “haber sitesi” ibaresi yer alacak. Böylece bu platformlarda çalışan kişiler artık Basın İş Kolu üzerinden mesleklerini icra edebilecekler. İnternet medyası Ticaret Odaları’na özel bir NACE kodu olmadığı için “telefon”, “bilgisayar” ve hatta “tesisatçı” gibi kendi faaliyet alanlarıyla ilgisi olmayan alan adlarıyla tescil edilmiştir.
Basın mensupları
Online medya mensupları basın kartı başvurusunda bulunabilecek. Bu yasa çıkana kadar internet haber sitelerinde çalışan medya çalışanları Basın Kanunu’nun gazetecilere tanınan haklarından yararlanamıyordu. Yeni yasa ile gazetecilere tanınan hak ve ayrıcalıklardan yararlanmak için sahip olunması gereken “Basın Kartı”, şartları sağlayan internet gazetecileri, yayıncılar, editörler ve yayıncılara da verilebilecek. Dolayısıyla basın kanunu kapsamına alınmasıyla fiili durum hukuki durumla uyumlu hale gelecektir.
Çocuklar ve gençler
Çocukların istekleri için ayrı bir hizmet garanti edilecektir. Erişim Sağlayıcıları Derneği, çocukları, gençleri ve aileleri İnternet’teki yasa dışı içerik konusunda bilinçlendirmek ve güvenli kullanımı konusunda bilgilendirmek için ek görevlerle görevlendirilecek. Bir önceki düzenleme ile kötü niyetli içeriklerin ortadan kaldırılması için içerik ve barındırma sağlayıcısına aktif bir bağlılık getirilmişti. Yeni sistemle bağlayıcı taraflara erişim sağlayıcılar eklenecek. Ayrıca, sosyal yardım faaliyetleri yaygınlaştırılacak ve lisanslı kurum sayısı artırılacaktır.
kişisel haklar
İçeriğin bir kısmının kaldırılması kararı, içeriğin her site ve platformdan kaldırılması için yeterli olacaktır. Kişilik haklarının ihlali nedeniyle Sulh Ceza Hakimliği’ne şikayette bulunan ve içeriğin kaldırılmasını talep eden ve talepleri mahkemece kabul edildikten sonra başka sitelere de başvurduklarında, mevcut karar bu adresler için de geçerli olacak. . Her site için ayrı bir karar vermek gereksiz olmayacaktır. Bu madde kapsamında hâkim tarafından verilen içeriğin kaldırılması ve/veya erişimin engellenmesi kararına konu olan kişilik hakkının ihlaline ilişkin yayının başka internet adreslerine de yayınlanması halinde, karar ayrıca hüküm ifade edecektir. İlgili kişinin Erişim Sağlayıcılar Derneği’ne başvurması halinde bu adreslere başvurunuz.
Sosyal Ağ Temsilcileri
Bir Türk ofisi açmak ve ofisi işletmek üzere bir Türk vatandaşı atamak için sosyal ağlara ihtiyaç duyulacaktır. Daha önceki düzenlemelerle belirli sayıda kullanıcıya sahip sosyal ağ şirketlerinin ülkemizde temsilciliklerinin olması zorunluydu. Bu temsilcilerin Türk vatandaşı olmaması ve Türkiye’de ikamet etmemesi nedeniyle yasal muhatap bulamama sorunu devam etti. Yeni düzenleme ile sosyal ağların Türkiye’de ofis açması ve Türkiye temsilciliğine sahip olması zorunlu olacak. Temsilci gerçek kişi ise bu kişinin Türkiye’de mukim ve Türk vatandaşı olması gerekir. Türkiye’den günlük geliş sayısı on milyondan fazla ise; Yabancı sosyal ağ sağlayıcı tarafından belirlenen tüzel kişi veya gerçek temsilci, sosyal ağ sağlayıcının sorumlulukları saklı kalmak üzere teknik, idari, hukuki ve mali konularda tam yetkili ve sorumlu olacaktır. Bu temsilci tüzel kişi ise sermaye şirketi olarak doğrudan sosyal ağ sağlayıcısı tarafından kurulmuş bir ofisin bulunması da zorunlu olacaktır.
reklam engelleme
Sosyal medya şirketlerinin Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uymaması durumunda, bu sosyal ağlarda reklam vermek Türkiye’den yasaklanacaktır. Bilindiği üzere sosyal ağların gelir modeli tamamen reklama dayalıdır. Yeni yasa ile Türkiye Cumhuriyeti yasalarını tanımayan sosyal ağların Türkiye’de yer alan reklamları alması engellenecek. Türkiye’de yerleşik gerçek ve tüzel kişilerden mükelleflerin ilgili yabancı sosyal ağ kuruluşuna reklam vermelerinin altı aya kadar engellenmesine karar verilebilir. Kurallara uymayan sosyal medya şirketleri, online haber siteleri ve iletişim platformları idari para cezasına çarptırılacaktır. Bunların başında BTK’nın idari para cezaları ve yayın içeriğinin kaldırılması gibi cezalar geliyor, ancak basın reklam ajansı “reklamları kesebilir”. Yasa ile internet alanında kullanıcıyı cezalandırmak değil, sosyal ağ şirketlerini kontrol ederek bu alanı güvenli ve şeffaf hale getirmek amaçlanıyor.
İçerik Koruması
Haber, yayınlandığı şekliyle ve üzerinde yapılan her değişikliğin tarih bilgisi ile birlikte kaydedilmelidir. Çevrimiçi medyada üretilen haber içerikleri, yayınlanan ilk hali ve geçirdiği değişiklikler de dahil olmak üzere çevrimiçi medya tarafından kayıt altına alınacaktır. Bu nedenle, cezai yaptırımlardan kaçınmak için içerik değiştirilemez veya silinemez. Tarihin tespiti bu içerikten doğan sorumluluklar açısından mümkün olacaktır. Diyelim ki aleyhinize bir haber yayınlandı ve uyarınıza rağmen bu konunun içeriği değişmedi. Konu mahkemeye taşındı. Mahkeme içeriği istedi. İçeriğin değiştiğini ve aleyhinize olan içeriğin kaldırıldığını hayal edin. Davanız reddedildi ve muhabir cezadan kurtuldu. Tüm içerik günlüklerinin tutulması gerekeceğinden bu kötüye kullanım artık gerçekleşmeyecek. Kayıtların tutulmaması veya kayıtlara müdahale edilmesi halinde bu durumdan internet üzerinden yayın yapan medya kuruluşu sorumlu olacaktır.
yalan haber
TCK’ya eklenen yeni madde ile “kamuya yanıltıcı bilgi vermek” suçu tanımlanmıştır. TCK’ya “Yanıltıcı Bilgilerin Kamuya Açıklanması” başlıklı 217/a maddesi eklenecektir. “(1) Ülkenin iç ve dış güvenliğine, kamu düzenine ve kamu sağlığına ilişkin her türlü yanlış bilgi, münhasıran kamuoyunda endişe, korku veya panik yaratmak maksadıyla. Yarı oranında artırılır.”
yalan haber
“Kamuyu yanıltıcı bilgilerin kamuoyuna açıklanması” suçunun 5 temel şartı aranacaktır. Yeni sistemde suçun oluşması için şu beş koşul aranacak: 1. Haberin doğru olmaması gerekir. 2. Ülke güvenliği ve halk sağlığı ile ilgili olmalıdır. 3. Halkta panik, korku ve endişe uyandırmak maksadıyla olmalıdır. 4. Kamu barışını sabote etmeye uygun olmak. 5. Herkese açık olmalıdır (yani, akraba olmayan kişilere ulaşabilir). Sosyal medyada itibar suikastlerinin ve mağduriyetlerin artmasıyla birlikte devletler konuyu bir “fesih oranı” yani “son çare” olarak suç haline getiriyor. Ülkemizde uygulamaya konulan düzenlemeler, bu yönde geliştirilen çözümlerden farklı değildir. TCK’ya yeni maddenin eklenmesiyle birlikte “kamuya yanıltıcı bilgilerin kamuoyuna açıklanması” suçu tanımlanacak.
yalan haber
“Kamuyu yanıltıcı bilgilerin kamuoyuna açıklanması” suçunun 5 temel şartı aranacaktır. Sosyal medya şirketlerinin yargılama ve soruşturmalarda kullanıcı bilgilerini raporlamaması veya yanıltıcı bilgi vermemeleri konusunda kullanıcılara etkin uyarılarda bulunmamaları, devletleri bu alanda kamu düzenini sağlamak adına suç işlemeye yöneltmiştir. Düzenleme, birinin “yalan” olduğu duruma indirgenemez. Zira söz konusu yalan toplumu etkileyecek bir düzeye gelse bile, bu eylem ancak diğer dört şartın gerçekleşmesi halinde suç sayılır. Bu makalenin “dar yorumlanabileceği” endişeleri bu anlamda temelsiz kalmaktadır. “İfade” kapsamındaki suçların çoğunda olduğu gibi istismarın risklerine dikkat çekilse de, Yargıtay’ın yaklaşımları ve kararları doğrultusunda çoğu davada bu kapsamda değerlendirme kriterleri geliştirilmiştir. Anayasa Mahkemesi.
yalan haber
TCK’ya yeni maddenin eklenmesiyle cezalandırma değil, uyarma ve davranış değişikliğine yol açma amaçlanacak. Yanlışlıkla yanlış bilgi yayınlamak, bir görüntüyü manipüle etmek, yanlış içerik üretmek veya ses veya ışık tesisatı oluşturmak suç değildir. Suçun niteliğine atfedilen alan çok sınırlı ve belirgindir. Verilecek ceza 1-3 yıl arasında değiştiğinden, ertelenmesi, paraya çevrilmesi veya hapis dışında bir cezaya tabi tutulması mümkündür. Duruşma sonunda karar çıksa bile cezaevine giden yol kapalı. Bu cezanın infazı yoktur. Bu da düzenlemenin amacının, kasten yalan haber yayanlar da dahil olmak üzere bu tür eylemlerin faillerini cezalandırmak değil, onları uyarmak ve davranışlarını değiştirmeye motive etmek olduğunu göstermektedir. Suçun niteliği nedeniyle tutuklama kararı çıkarılamaz ve karar temyize tabi olacaktır.
Özet
Çevrimiçi medya, ülkemizde haber üreten ve yayınlayan sosyal ağ şirketleri, kamuoyuna açıkça yanlış bilgi yayan kurum ve kişiler. Önerisi ile faaliyetlerinden sorumlu olup, kamuya açık olan interneti kontrol etmeyi, sorumlu ve etik bir konumu teşvik etmeyi ve internet kullanıcılarını her türlü suistimal, ihlal ve saldırılardan korumayı amaçlamaktadır. Bu bilgi notu, kanunun kapsamı ve uygulanması ile ilgili soru, itiraz ve eleştirileri cevaplamak için oluşturulmuştur.
Diğer gönderilerimize göz at
[wpcin-random-posts]
İlk Yorumu Siz Yapın